. . .

המדריך המקיף לבריאות וצמיחה לימי הקורונה (ובכלל) חלק ראשון


הקדמה:
האנושות נמצאת בתקופה מאתגרת ואצלנו, רגע אחרי שכבר ראינו את האור בקצה המנהרה, שוב מדברים על סגר כללי ומיום ליום ההגבלות על התקהלות ועל חופש התנועה והעיסוק הולכות וגדלות.
המצב הכלכלי של רבים נפגע, שהות ממושכת עם הילדים בבית 24/7 גם היא דבר לא תמיד פשוט.
תסכול, מרמור ודאגות הם תגובות טבעיות למצב.

במאמר זה לא נעסוק בשאלה האם החלטות הממשלה במשבר הקורונה הן ההחלטות הנכונות, לא נביא מחקרים על הנגיף, או על עצם השימוש במסכות וגם לא נדון בענייני סכנת הדמוקרטיה שרבים חוששים לה - כל אלה נושאים חשובים (ויש הרבה מה לומר עליהם), אבל חשוב לא פחות לדבר על התמודדות במצבים מאתגרים, כי החיים מזמנים לנו כאלה לא מעט.

מאמר זה יעסוק במה כל אחד מאיתנו, כאדם פרטי, יכול לעשות לא רק כדי לעבור את התקופה הקרובה בשלום ובבריאות, אלא כיצד לצאת ממנה בריאים יותר, שמחים יותר ומשגשגים יותר.

אתן כאן רשימת המלצות, הן לגוף והן לנפש, שיעזרו לכם לשמור על הבריאות והמצב הנפשי.
הכללים האלו יכולים להיות חליפת המגן שלכם, שתעזור לכם לעבור כל מחלה בכלל וקורונה בפרט, בצורה הרבה יותר טובה וקלה.

הבהרה: יש לבצע את ההמלצות הנ"ל, רק אם הן לא סותרות את הנחיות הממשלה לאותו הזמן.

אז להלן ההמלצות שלי שיעזרו לכם לא רק לשרוד את התקופה הקרובה, אלא לצמוח ממנה ולצאת ממנה בריאים יותר ומחוזקים יותר:

המלצה מספר אחת:
לא משנה מה החיים מזמנים לכם - השליטה על המחשבות תמיד אפשרית והיא בידיים שלכם.
המחשבות שלכם הם הכלי הכי עוצמתי להשפעה על הרגשות שלכם.
השמחה היא הכלי הכי עוצמתי לריפוי. לא רק אני אומר את זה. הרמב"ם כתב את זה כבר לפני יותר מ- 800 שנה.
אם תאמצו דפוסי חשיבה נכונים, עולם הרגש שלכם יתאזן ותהיו בשמחה.
אנחנו חיים בתקופה של אי וודאות ותחושות קשות, דאגות וחרדות הן טבעיות. אבל העובדה שמשהו הוא טבעי ומובן, לא אומרת שהוא מקדם אותנו למקום שבו אנו רוצים להיות.
לכן כל כך חשוב ללמוד לשלוט במחשבות שלנו, כי הן המפתח למצב הנפשי שלנו ולחווית המציאות שלנו.

אז איזה דפוס חשיבה לאמץ?
היהדות אומרת שכל מה שקורה - קורה לטובה. גם אם מבינים את זה וגם אם לא.
כל מה שקורה לנו הוא כדי שנצמח, נגדל ונתפתח וכנראה שלא היינו יכולים להתפתח להיות מי שאנחנו, ללא האתגרים שהגיעו לפתחנו.
אם לא רק מאמינים בזה, אלא ממש חיים את זה, אפשר להיות בשמחה ללא תלות במציאות החיצונית.
בספרי קבלה וחסידות כתוב, שמי שבאמת מאמין שכל מה שקורה לו, זה למענו ובשבילו, כדי שהוא יצמח ויגדל - זוכה להבין עוד בחייו, איך כל מה שקרה לו - היה לטובתו ולמענו.
אין לנו שליטה על המציאות החיצונית, אבל יש לנו שליטה על דפוסי החשיבה שאנחנו בוחרים לאמץ ולחיות לפיהם.

המלצה מספר שתים:

אבל האמת היא שלהאמין ולדעת שכל מה שקרה וקורה הוא לטובה, זה רק השלב הראשון.
זו התגובה הנכונה והבריאה לדברים שכבר קרו. בדיעבד.
השלב הבא הוא להיות עם בטחון גמור, שכל מה שיקרה לנו בעתיד יהיה טוב גלוי.
לא טוב שנצטרך להאמין שהוא טוב, אלא טוב כזה שנרגיש מייד שהוא טוב.
חשוב טוב - יהיה טוב. זו אמנם סיסמא. אבל על פי היהדות היא כלי לשינוי המציאות בעולם.
תשקיעו דקה ביום כדי לדמיין את המציאות כפי שאתם רוצים שהיא תהיה ולאט לאט, היא תתקדם לכיוון הזה.
ככל שתשקיעו זמן רב יותר בדמיון העתיד הרצוי לכם, לפרטי פרטים, כך יגדל הסיכוי שהוא אכן יתמשש.
אז לא מספיק להאמין כל מה שקורה הוא לטובה, צריך ליצור את המציאות הטובה בה אנחנו מעוניינים.
ואת זה עושים על ידי בטחון גמור שהטוב הגלוי והמורגש אכן יגיע ועל ידי דמיון הטוב הזה, כאילו הוא כבר פה.
לכן, נסו לאמץ דפוס חשיבה חיובי, שמאמין שאם הקורונה תגיע אליכם תצליחו להתמודד איתה, נסו לא לדאוג מדברים לפני שהם קרו ולהתרכז במה שיש לכם שליטה בו - לעשות מעשים שיחזקו את הגוף והנפש ולא להיפך.

המלצה מספר שלוש:
אחד הדברים החשובים כדי להגיע לשמחה הוא למצוא את הטוב בכל סיטואציה.
אז הנה תרגיל פרקטי שכדאי לכולם לעשות, רצוי מאוד בכתב.
לשבת ולהכין רשימה של כל הדברים הטובים שקרו לכם מאז שהתחיל משבר הקורונה.
ממש לשבת ולהתבונן. להתאמץ למצוא את כל הטוב שיצא מהדבר הזה, טוב שאולי לא היה מגיע לחייכם בשום צורה אחרת.
זה יכול להיות תובנות שהגעתם אליהן, הזדמנות להיות יותר זמן עם המשפחה, תובנות על סדרי עדיפות בחיים, התייעלות שביצעתם בעסק שלכם בזכות הקורונה, יוזמות חדשות שנקטתם בעסק שלכם ושפתחו לכם אפיקים חדשים לצמיחה, השקעה רבה יותר בילדים, השקעה רבה יותר בעצמכם ועוד ועוד דברים טובים שאולי קרו בחייכם ויתכן שלא היו קורים לולא הקורונה.
בטוח יש כאלה. רק צריך לחפש אותם.
כאשר מוצאים את הטוב בכל סיטואציה, מייד מצב הרוח משתפר ואפילו אפשר להגיע להודיה על הסיטואציה החדשה!

המלצה מספר ארבע:
עשו פעילות גופנית בצורה סדירה וקבועה!
גם אם סגרו לנו את חדרי כושר ובריכות השחיה, אל תוותרו על פעילות גופנית.
גם בבית וגם אם אתם בבידוד, אפשר לבצע פעילות אירובית, החל מקפיצה על דלגית, מספר סטים של ריצה במקום בשיא המהירות למשך חצי דקה ואז דקה מנוחה ועוד.
אם אתם גרים בבניין רב קומות – עליה של 5,10,15 קומות ואף יותר היא פעילות גופנית מעולה! (רק אם אתם לא בבידוד).
במידה ויש לכם הליכון, אז ביצוע הליכות/ריצות על גבי המסוע היא גם אפשרות טובה (רק כדאי לכוון את המסוע בזווית שתדמה עלייה).
פעילות גופנית בעצימות גבוהה כדאי לעשות שלוש-ארבע פעמים בשבוע.
היא לא רק תעזור לכם לשמור על המשקל, אלא גם לאזן את לחץ הדם, את רמת הסוכר והיא גם תשפר את מצב הרוח שלכם!
פעילות גופנית גם משפרת את תפקוד תאי ה-NK (Natural killers). אלו התאים של מערכת החיסון שאחראים על חיסול וירוסים. כך שפעילות גופנית גם תחזק את מערכת החיסון שלכם.


המלצה מספר חמש:
דיברנו על פעילות אירובית, אבל היא לבדה ממש לא מספיקה.
חשוב מאוד לבצע פעילות שמשמרת ואפילו בונה מסת שריר.
שרירים שלא מפעילים אותם - מתנוונים.
איבוד מסת שריר מקושר לעליה במשקל, עליה ברמת הסוכר, ירידה בתפקוד המיני, ירידה ברמות האנרגיה ופגיעה בתחושת ה-Well being
ובניית מסת שריר מקושרת בדיוק לדברים ההפוכים...
לא חייבים ללכת לחדר כושר כדי לבנות מסת שריר. אפשר גם בבית.
אם אתם יודעים איזה תרגילים לבצע על מנת לחזק כל קבוצת שרירים - מעולה.
אם אתם לא בטוחים, או רוצים עוד רעיונות - כתבתי לשם כך חוברת קצרה שמלמדת מגוון גדול של תרגילים שניתן לעשות בבית, מלווה באיורים מקצועיים והסבר קצר על כל תרגיל. החוברת ניתנת לרכישה בחנות הספרים שלנו במחיר של 38 ₪ בלבד.
(החוברת מתאימה לאנשים בריאים בעלי יכולת גופנית סבירה. קשישים + אנשים הסובלים מבעיות במערכת השלד ונשים בהריון - מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע)

המלצה מספר שש: 
צאו לטבע כמה שיותר ולפחות פעם בשבוע.
מחקרים מצאו ששהייה בטבע, במיוחד ביערות, שיפרה את תפקוד תאי ה-NK [1].
נקווה שהממשלה תבין שאת הטבע אסור לסגור.
להיפך - צריך לעודד את האנשים לצאת לטבע!
אני לא חושב שהיו הדבקות קורונה באמצע נחל בגולן, מסלול הליכה בגליל, או באיזה שביל ירוק בכרמל.
שהייה בטבע משפרת מצב רוח, מכניסה לנו אוויר נקי לגוף ומחזקת את מערכת החיסון שלנו.

המלצה מספר שבע:
מתברר שגם עיסוי משפר את תפקוד תאי ה-NK [2].
מומלץ כל ערב, שתתנו/תקבלו עיסוי מבן/בת הזוג שלכם. לא צריך עיסוי ארוך. אפילו 5 דקות של עיסוי עושים את כל ההבדל. לא רק לבריאות, אלא גם לזוגיות. ערב אחד אתם מעניקים עיסוי קצר ובערב הבא אתם מקבלים עיסוי.
אפשר גם לגוון בעיסוי לכפות הרגליים ("טיפול רפלקסולוגי") אחד לשני עם קרם טוב או שמן עיסוי.
לא רק שמערכת החיסון שלכם תתחזק מכך, אלא גם הזוגיות. באותו מחיר!


המלצה מספר שמונה:
לכו לישון מוקדם. מחקרים מצאו שגם חוסר שינה מפחית מיעילות התפקוד של תאיNK [3].
השתדלו מאוד לישון שבע שעות ביממה.
ולמעשה אם אתם נאלצים לקום עם שעון מעורר, אתם כנראה לא ישנים מספיק.
ולא רק כמות שעות השינה חשובה, אלא גם מתי ישנים. בעבר, הלכו לישון יחסית מוקדם וקמו עם הזריחה.
מספר מחקרים מצאו ששינה לפני חצות הלילה היא שינה באיכות אחרת מזו שאחרי חצות הלילה. אז למרות הפיתויים הרבים, לכו לישון מוקדם. הגוף יגיד לכם תודה.
ועוד משהו, אם לא ישנתם מספיק בלילה, מחקרים מראים ששנת צהרים היא בהחלט פיצוי טוב. אז אם אתם בבידוד בבית, תראו בזה מתנה שמאפשרת לכם סיסטה.

המלצה מספר תשע:
חשוב מאוד להימנע ממסכים מרצדים לפחות שעה לפני השינה. רצוי שעתיים. אור של מסך מחשב/טלויזיה/סמארטפון הינו אור שמוריד את הרמות של הורמון המלטונין. הורמון זה חשוב הן להשראת שינה והוא גם נוגד חמצון חזק.
לפני השינה עדיף לעסוק בקריאה של ספר.
איזה ספר?
בסעיפים הבאים יש המלצות לכמה ספרים עוצמתיים במיוחד.

המלצה מספר עשר:
דיברנו קודם על שינוי דפוסי חשיבה.
אבל לא תמיד זה קורה בלחיצת כפתור (לפעמים כן!).
לרוב יש לקרוא וללמוד מספר פעמים כדי להטמיע רעיונות לא שגרתיים בדפוסי החשיבה שלנו.
יש ספר, שבעיני הוא אחד הספרים החשובים שכל אדם צריך לקרוא.
הוא ספר מרתק וייחודי, ספר שלא תוכלו להניח מהיד מרגע שתתחילו לקרוא אותו. ספר שיתן לכם השראה להתמודדות עם אתגרים וגם כלים כיצד להגיע לשמחה ולאמונה שהכל באמת לטובה.
שם הספר: "לא מכין קפה למלאך המוות". זהו סיפור חיים אמיתי של אדם בשם אהרן מרגלית שיכול להיות מודל לחיקוי לכולנו. הספר נכתב על ידי אהרן מרגלית ויצא לאור בהוצאת 'עם עובד'.
מכיוון שהספר הזה כל כך חשוב בעיני לכל אדם שמתמודד עם אתגרים בחייו, אנחנו נותנים אותו במתנה לכל מטופל שמגיע אלינו לקליניקה. יש לו חלק מרכזי בכל תהליך ריפוי.
לא היה אדם אחד שקרא את הספר הזה והצטער.
למעשה, הדבר הראשון שכנראה תרצו לעשות אחרי שתסיימו אותו, זה לקנות ממנו עוד כמה עותקים ולחלק לאנשים שיקרים לכם.
(הערה חשובה: הספר הינו גרסא עדכנית לספר 'אתהלך' לאלו שמכירים. אין שום צורך לקרוא את שניהם)
אם אתם לא מוצאים אותו בחנות הספרים הקרובה לביתכם, ניתן להזמין אותו גם בחנות הספרים שלנו.

שלכם,
גיל יוסף שחר M.D

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.