. . .
27 Jan
27Jan

מאמר מאת איש החינוך הרב מאיר אלמליח שליט"א
 
הוא לא הצליח לשבת בכיתה יותר מ15 דקות 
המחנך טען שהוא היפרקטיבי וחסר מוטיבציה לימודית 
הוא גם אמר עליו מילים הרבה יותר גבוהות אבל אתם הבנתם, הוא אמר שהוא ממש חסר תועלת
ההורים אמרו שבבית הוא לא עושה דבר הוא כל הזמן בחוץ. 
זה כל כך קשה לשמוע דברים כאילו אבל מה נעשה אם זה אמיתי ? 
מיודעינו נעדר כבר חודשיים מהלימודים ואותי זה הדאיג, בחור שלפי דברי המחנך הוא חסר תועלת זה מסוכן להיות ברחוב 
באחד הפעמים שביקרתי בעיר מגוריו של התלמיד החלטתי להפתיע אותו ולבקר אותו 
שלום, אמרתי כשהוא ענה לטלפון, זה היה בשעת בוקר מוקדמת והתפלאתי שבשעה כזו הוא בכלל ער. 
שאל לשלומי אך שמתי לב שאין לו הרבה זמן עבורי ובכל זאת שאלתי אם נוכל להיפגש? 
אני נמצא בפלאפל הנסיך אמר לי תבוא לשם. 
נסעתי אליו וכבר תיארתי לעצמי את הטחינה נוזלת לו מהשפתיים והחברים סביבו עם נרגילה ועוד. 
חיפשתי לחשוב מה הוא שותה במקום קולה ופחדתי. 
הגעתי לפלאפל ואני רואה לתדהמתי את הבחור מנהל את החנות ביד רמה, לא טחינה ולא נרגילה ובטח לא חברים. 
אני שואל אותו מה אתה עובד כאן? אמר כן ברור מה לא הבנת כך? 
התביישתי לומר מה חשבתי אבל שאלתי אותו אם יוכל להתפנות לכמה רגעים שנדבר, 
אמר לי, אין מצב, בעל הבית הלך ואני לבד כאן מול כל הלקוחות. 
חיכיתי מעט אולי הוא יצליח להתפנות אך הוקסמתי לראות את השליטה שלו במצב.
את הריכוז שלו בלהכין את המנה ועד לגבות תשלום ולהחזיר עודף מדוייק. 
לחייך כל הזמן ולקנות קליינטים פוטנציאלים. 
האמת שניסיתי לחשוב על דברי המחנך כיצד איבחן את הבחור ולא האמנתי עד כמה זה לא היה מדוייק 
ואיך ההורים נשמעו מיואשים מכך שהוא בחוץ כל היום (חבל, רק היו באים לראות אותו במיטבו) 
מה שנותר לי לעשות זה לשבת ותוך כדי חיברתי שיר על מצבו ותראו מה יצא לי! . 

"אשמח לשתף אתכם בחויה משלי 
על תלמיד מן המנין שיצא מאצלי,   

אל הרחוב המפחיד והמבהיל אותי 
אך ראו איזה פלא גדול ראיתי   

הלכתי לבקרו ולא מצא זמן עבורי, 
אחר דלפק מלא קונים עומד נערי  
ומשרתם כיאה לבחור אחראי.   

הסתכלתי עליו ועל חריצותו  
ואמרתי לעצמי למה מר גורלו?   

למה בלימודים לא נתנו לו 
לא ניצלו את כישוריו שיש בו?   

אם היתה קצת הבנה ותמריץ  
ופחות כעס ולשופטו כעריץ,   

יותר הבנה וכישוריו להאיץ  
היום היה בלמידה ומלא במרץ  
ועתידו היה מובטח וגדול בארץ 

בנוער שלנו חבויים הרבה כוחות והרבה יצירתיות, עם הרבה אחריות 
יש ביכולתנו לפתח אצלם את אותם כישורים ויש באפשרותינו לדכאם 
אם נשכיל להשתמש באותם כוחות נצליח לבצע את תפקידנו נאמנה. 
מקרים רבים היו בהסטוריה שלנו שאנשים שחשבו שהם בלתי מוצלחים הגיעו לפסגת ההצלחה. 
מי יודע מה תהיה מידת ההצלחה של ילדינו רק אם נאמין ביכולות שלהם. 
רק אם נשכיל לפתח אצלם את מידת האחריות, ונפרגן על היכולות שלהם בכל דבר בחיים 
כי בית ספר יש גם בחיים  

מאיר אלמליח
יועץ חינוכי


המדור בעריכת איש החינוך הרב ברוך צדוק שליט"א

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.