. . .
02 Jul
02Jul


"מקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד"  אומרת האימרה המפורסמת . אבל מה משמעותה לגבינו ? לגבי חינוך ילדינו


נפגשתי השבוע עם בחור מאוד חכם אך מהיר ועצבני אין לו רגע של מנוחה, לכל שאלה יש לו תשובה. בשיחה עם האבא הבנתי למה ? כי הוא ממש דומה לאבא והאבא הגיע להשגים בחייו. אך אליה וקוץ בה , אביו לא נולד למשפחה שומרת תורה ומצוות, ועם הזמן התחזק וכיום מקיים תורה ומצוות ברוך ה.' 

בשיחה עם האבא הסברתי לו שכשראיתי את הרש"י הראשון בפרשה עלתה לי שאלה אומר רש"י מדוע יחס את פנחס עד לאהרון ? מפני המלעיגים שאמרו עליו בן פוטי (יתרו) זה שפיטם עגלים לעבודה זרה הרג נשיא שבט מישראל עכ"ל מיד עלתה לי השאלה אז מה ? נגיד שפיטם עגלים לע"ז ויותר מכך , הרי התגייר ועזב הכל ובה אל המדבר ללמוד תורה? ומקומו נשגב יותר מצדיקים גמורים ? אז בכלל מה הטענה שלהם ? 
האבא ניסה לתרץ את השאלה, אך אמרתי לו שיש לי חידוש עבורו! אותם מלעיגים אין ספק שהם יודעים על הגירות ושמירת המצוות של יתרו אך דא עקא בגלל זה הוא נהיה קיצוני וכל שיקול שלו הוא שחור או לבן, אין פשרות והכל צריך להיות מושלם בקיצוניותו ולכן הם ייחסו לפנחס את המעשה שעשה כמעשה קיצוני במיוחד כי סבא שלו יתרו היה בעל תשובה אמיתי אך קיצוני וממנו למד .


מהכרות עם הרבה צדיקים בעלי תשובה שרצו להנחיל לבניהם את המסקנה שלהם מהחיים נחלה כישלון צורם . לכן אדם שלא שמר תורה ומצוות כל חייו וכיום מקפיד על קלה כבחמורה צריך לדעת שכל בחור במהותו רוצה להגיע למסקנות החיים לבד וכדי לעזור לו אנחנו צריכים לעשות זאת בחכמה ועם הרבה דוגמה אישית והגיון בריא שלא נשאל אחר כך היכן טעינו, הרי עשינו בדיוק כמו שכתוב ? נכון וזו הטעות כי יש גם בין השורות מעל ומתחת לשורות . 
על מנת להצליח צריכים לדעת מה רצון ה' ברגע זה וללכת לשאול רב שיודע ומכיר את נפש הילד על מנת לדעת כיצד להצליח בלי טעויות בדרך . 

התורה ייחסה את פנחס לאהרון כי פנחס עשה את מעשהו בדיוק כמו שצריך כי היה לו סבא אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה ודרכו של פנחס לא היתה קיצונית כמו שרצו לצייר אלא קיבל חינוך מאהרון הכהן וידע לאהוב את ישראל ולקרבן לתורה בסיום השיחה עם האבא אמרתי לו , אל תשכח שהילדים גודלים ומתבגרים ויש להם דעה עצמית משלהם וכדי שאתה כאבא תהיה חלק ממנה אתה צריך להוכיח שדעתך שקולה ולא שחור או לבן רואה את העניין ויודע לשמור על הגיון הלכתי ומוסרי מותאם ולא קיצוני שיגרום לבחור לא להפתח ולא לספר ואף לעשות את ההיפך מהנדרש 

לכן המתינות וההבנה של התהליך משפרת את התוצאות וצריך לדעת ולהפנים שמקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים (ילדינו ) יכולים לעמוד.  


שבת שלום
הרב מאיר אלמליח

מדור חינוך נערך ע"י המחנך הרב ברוך צדוק שליט"א 



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.