. . .
15 Aug
15Aug

סקר הבחירות של בית שמש שפרסמנו אמש הפך מהרה לשיחת היום בעיר, כפי שכתבנו הסקר אינו בא בהכרח לשקף כבר בתקופה זו את תוצאות הבחירות אם כי לסקור את המגמות שלושה חודשים לבחירות 2023 והם מעניינות במיוחד, אמש פרסמנו את התוצאות הדרמטיות וכעת ניתן להתעסק ולנתח את הנתונים והמגמות.

נפתח ראשית בהתייחסות לעריכת הסקר, שבוצע ונדגם בטווח רחב של תושבי העיר, בכדי לדעת את דיוקו בדקנו במספר שאלות שיוך מגזרי, הצבעה לכנסת והצבעה בבחירות הקודמות בעיר, דבר זה גם אפשר לבצע ניתוח נתונים עמוק במיוחד ומרתק על המגמות השונות בעיר.


• ניתוח סקר הבחירות של בית שמש:


קרב ראש בראש: המועמד שמוליק גרינברג עם 41.1% מוביל ב-3.3% על בלוך, נתון סביר ביחס למועמד שהכריז לפני כשלושה שבועות על התמודדות וטרם פתח בקמפיין, לעומת רה"ע עליזה בלוך השוהה למעלה מחודשיים בקמפיין רשמי ולה 37.8%, נתון זה אמור להעסיק יותר את גרינברג כמועמד חרדי בעיר עם רוב של 70% בנוסף לממורמרי הליכוד והמגזר הדתי לאומי.

גרינברג מועמד חרדי, אך טרם המועמד המוסכם ואת נתון זה מקבל כאשר התמיכה הרשמית בו היא רק ממפלגתו "דגל התורה".


אחוז טרם המחליטים: נתון מעניין נוסף - 21.1% טרם החליטו למי יצביעו, הללו משתייכים ברובם למגזר החרדי ומחכים להסכמות בין המפלגות החרדיות, חלק נוסף מבין המתלבטים יצביעו למשה שטרית במקרה בו יחליט להתמודד.

בנוסף כ-30.8% מבין המצביעים לאחד המועמדים אינם בטוחים בהכרח בהצבתם ויתכן כי ישנו אותה. על קולות אילו המתלבטים והמשתנים יערכו הקמפיינים המאסיבים.



משה שטרית: סגן ומ"מ רה"ע טרם הכריז כי ברצונו להתמודד אך האופציה מונחת על השולחן, יש המכנים את שטרית כ'מועמד קש' שיפצל את הקול בציבור הכללי, הוא אכן נוגס משמעותית בבלוך בנוסף לאחוזים נוספים מקרב המתלבטים, אך גם מגרינברג לוקח שטרית אחוזים כאשר הללו מגיעים בעיקר מהציבור הכללי והדת"ל שיעדיפו את גרינברג על פני בלוך ובקרה בו שטרית יתמודד יצביעו למועמד המזוהה עמהם, לאחוזים הללו אף מצטרפים גם קולות חרדים.

מסתבר כי בעוד אין הסכמות במפלגות החרדיות יש המעדיפים בינתיים את שטרית, בדקנו גם אפשרות בה המפלגות מכריזות על תמיכה בגרינברג או בלוך, אז שטרית יורד בכ-7%. 



• בדקנו לאיזה מפלגה יצביעו המשיבים למועצת העיר בית שמש, המגוון הרחב של המפלגות מוריד את אחוז טרם המחליטים ל-7.8%, לפני סגירת הרשימות (בעוד קצת יותר מחודש), קביעת הרכב הרשימות איחוד או הקמה של נוספות טרם ניתן לדעת במדויק כמה אחוזים יקבלו המפלגות, אך גם כאן ניתן לראות מגמות ונתעסק בזוג מפלגות המעניינות יותר:


ש"ס: נפתח במפלגה המתנדנדת בין המועמדים כאשר הדבר תלוי בהסכמים בשאר הערים, מצביעי המפלגה מחולקים כמעט בשליש בין האפשרויות, אלו המריחים את תמיכת המפלגה בבלוך והשיבו כי יצביעו לה, אלו שטרם החליטו הממתינים לראות לאן פניה של המפלגה ואלו המצהירים כי יתמכו בגרינברג.


הבית היהודי עוצמה יהודית - הציונות הדתית: הפיצול בזוג המפלגות המגזריות, הולנדר מצד אחד עם גיבוי של מפלגה פופולארית נוספת ומצד שני גבאי המעניק גיבוי לבלוך, אך מתצאות הסקר נראה כי הולנדר מובילה בכמעט כפול מגבאי.

נראה כי המצביעים מעדיפים את הולנדר שנלחמה במהלך הקדנציה בשביל המגזר מאשר גבאי השייך אומנם למפלגה המובילה יותר בארצי אך נשלח להתמודד כאשר הדגש המרכזי הוא התמיכה בבלוך, למרות האיחוד הארצי כולל שנחתם לאחרונה בין המפלגות הדיבורים על כך בעיר נרשמו בימים האחרונים פחות רלוונטים, כעת נראה האם יחשבו מסלול מחדש.



• מיותר לציין כי גורמים פוליטיים רבים ניסו במשאבים רבים להשפיע על תוצאות הסקר בניסיונות שונים של הצבעות כפולות ומאסיביות, אך הללו לא הצליחו ונבלמו בידי המערכת. סקר 'בית שמש חדשות' - רשת החדשות של בית שמש בוצע באופן אובייקטיבי ללא כל אינטרס מלבד לספק ולשקף לראשונה את המצב הפוליטי בעיר לקראת הבחירות בסקר נרחב.


צפו בסקר המלא:

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.