. . .
04 Dec
04Dec

נערך ע"י איש החינוך הרה"ח ברוך צדוק שליט"א 

הרה"ק רבי יואל טייטלבוים נולד בי"ז טבת תרמ"ז  בעיר סיגעט שבהונגריה (כיום מרמורש ברומניה) לאביו כ"ק אדמו"ר רבי חנניה יום טוב טייטלבוים אדמו"ר מסיגעט ובעל הקדושת יום טוב, רבינו יואל מצאצאי הרה"ק רבי משה מאויעהל

לאחר פטירת אביו עבר לגור בעיירת סאטמאר שם הוסמך לרבנות, בהיותו בגיל 24 התקבלל לרב בעיר אורשיבא שברוסיה הקרפטית, לאחר מכן היה רב העיר קרולי בהונגריה. בשנת תרפ"ט נבחר לכהן פאר כרב בעיר סאטמאר, שם הקים את קהילתו, עמד בראשות ישיבה והקים למעשה את חסידות סאטמאר המעטירה. 


בשנת תרצ"ט לאחר כיבוש הונגריה בידי הנאצים הוברח על ידי חסידיו לקלויזנבורג, שם נאסר והועבר לגטו. בסופו של דבר ניצל באמצעות רכבת ההצלה של קאסטנר, באמצעותה הגיע לשווייץ. 


בשנת תש"ד עלה משווייץ לארץ ישראל. ב-תש"ט היגר לארצות הברית, שם הקים קהילה חרדית שמרכזה ברובע וויליאמסבורג שבברוקלין, ניו יורק. הוא נבחר לכהן גם כנשיא העדה החרדית בירושלים ואף סיכם עמם שיבקר בארץ ישראל אחת לשלוש שנים. 


בשנת תשל"ד הוקמה קריית יואל באזור הררי במונרו, השוכנת במרחק של שעה וחצי נסיעה מהעיר ניו יורק. כיום מתגוררים שם כעשרת אלף איש מהחסידות, ויש בה קרוב למאה בתי מדרש. 


רעיתו בזיוו"ש של רבי יואל, הרבנית אלטא פייגא, לקחה חלק פעיל בהקמת מוסדות סאטמר. בין היתר הקימה את מוסד ביקור חולים של החסידות המסייע לחולים המאושפזים בבתי חולים וליולדות. היא נפטרה בשנת תשס"א. 

רבי יואליש נודע בהתנגדותו החריפה לציונות ולכל מי שהשתייך אליה. ועל אף עמדותיו אלו, עמד בקשרי ידידות עם כל מנהיגי עולם התורה ביהדות החרדית, קשריו עם הרה"ק רבי מנחם מענדל מליובאוויטש התבטאו בהערכה הדדית עצומה ובביקורים הדדיים. 

לאחר פטירתו (כ"ו אב תשל"ט) עברה הנהגת החסידות לאחיינו רבי משה טייטלבוים אדמו"ר מסיגעט, (אחיינו של ר' יואל, בן אחיו רבי חיים צבי האדמו"ר מסיגעט בעל הספר "עצי חיים"). 

קבוצה קטנה בחסידות, בגיבוייה של הרבנית אלטא פייגא, מיאנה לקבל על עצמה אדמו"ר במקום רבי יואל, ולימים הוענק להם השם בני יואל בהנהגת הרבנית האלמנה עד פטירתה. 

כיום מכהנים שני בניו של האדמו"ר רבי משה בהנהגת חסידות סאטמאר, הבן הגדול רבי אהרן ואחיו הרב יקותיאל יהודה בשתי חצרות גדולות נפרדות. 

רבי יואל היה תלמיד חכם בעל שיעור קומה ענק, עסק הרבה בכתיבת חידושי תורה וכן העלה על הכתב את שיטתו נגד הציונות. 

חלק מספריו: 

ויואל משה 

שו"ת דברי יואל 

דברי יואל - מכתבים, 2 כרכים, תש"מ-תשמ"א 

דברי יואל על התורה 

חידושי תורה (חידושי מהר"י ט"ב) 

על הגאולה ועל התמורה 

אגרות מהרי"ט

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.