. . .
30 Nov
30Nov

כשמערכת האתר ביקשה ממני לנסוע להר שעיר ולראיין את עשו, אחינו החורג, קצת חששתי, ולא רק בגלל הדרך לשם... 

אבל החלטתי ללכת בדרכו של יעקב אבינו והתכוננתי לדורון, תפילה ומלחמה: שילמתי דמים מרובים ל'אלופים' שמתרוצצים סביבו, עבור הראיון הזה. (הם לא הסכימו לקבל ב'תשלומים' במרווחי זמן כמו שעשה יעקב אבינו). 

בנוסף, ערכתי תפילות 40 יום במערת המכפלה, והצטיידתי בגז פלפל בתיקי האישי, למרות שמסופקני עד כמה זה ישפיע בכלל על הג'ינג'י חמום המוח הזה... 

כבר בכניסה לאחוזה לא ניתן היה להתעלם מפסלי החרבות הבוהקות באור השמש, המבהירות בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, מהי השפה המדוברת כאן. כך שישבתי מולו באימה וביראה, ברתת ובזיע. שערו האדמוני הארוך, עיניו המלאות בדם וריח החיות שנדף ממנו כאילו אותתו לי ליזהר בדברי שלא אפול לידים... ידי עשיו.

שלום עליך עשיו !

למה עלי?! שלום עליך! מה קורה, אחי? תרגיש בנוח.  

רציתי לשוחח עימך קצת על ההיסטוריה הרחוקה ולשמוע את הצד שלך בכל העניין. ספר לי קצת על העבר שלך ?

אוהה אני מיוחס מאוד. מגזע תרשישים. אל תסתכל עלי ככה! כשאני הייתי צעיר אני הייתי בישיבה.

איזו ישיבה ?

בישיבה של שם ועבר! אני הוצאתי ספר פלפולים עב כרס על העניין של 'מעשרות במלח'. והכל כמובן בהתייעצות מלאה עם אבי מורי שליט"א. 

אגב, אבא סומך עלי בעיניים עצומות, כידוע. ובשעות הפנאי הייתי עוסק בקירוב החיות והעופות לאביהם שבשמים. עד שיום אחד הם עשו לי בית-ספר... זה היה באותו יום מר ונמהר שיעקב לקח לי את הברכות... מחשש לשלומי מיהרתי להעביר נושא.

ומה עשית אחרי חתונתך ?

לאיזו חתונה אתה מתכוון ? אה למחלת בת ישמעאל ?! זו הייתה תקופה נפלאה. הייתי מסב על שולחן חותני מורי וחמי ולומד ממנו אורחות חיים, התקדמתי מאוד בלימודים עד שבא יעקב ולקח לי את הבכורה...

אני מוכרח לשאול אותך: באמת היה חשוב לך להיות הבכור ? 

תראה, לא שבא לי לצום בערב פסח, אבל תבין שיש עניין של מוסריות, אני נולדתי ראשון ויעקב צריך לכבד את זה.   

אתה מזכיר לך שמכרת את בכורתך בעבור 'נזיד עדשים'. 

 תשמע, הכל טוב ויפה עד שזה מגיע לנזיד עדשים: זה היה טוב! אין על התבשילים של יענקלה! זה לא שהוא מבשל הרבה, אבל כשהוא מכין משהו, זה עם כל הנשמה... אפילו במסעדות היוקרה הכי מכובדות של אדום אין כזה דבר. איך אומרים את זה אצלכם ? גישמאק! מול כזה מאכל מי צריך בכורה ?! איי יענקלה... יענקלה... מי יתן לנו תמורתך...   

תגיד, גם על הברכות היית מוותר תמורת נזיד עדשים ? 

נראה לך ?! הברכות זה כבר ליגה אחרת. זה משהו שמלווה אותך כל החיים. "יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים ואשכנזים וירושלמים..." את זה אני צריך!  אבל תשמע, מה שנכון נכון. יעקב הרים כזה מבצע... לא הייתי מאמין עליו דבר כזה, ותאמין לי אני מכיר את אחי. איך שהוא לקח לי את הברכות...   

אבל בסוף גם אתה יצאת עם משהו.

  כן. בהחלט קיבלתי ברכה מיוחדת שמלווה אותי כל חיי, אני מחזיק אותה כמו 'קמע' קדוש. (הוא משתעשע עם חרבו בהערצה גלויה והלב שלי עובר להילוך חמישי). ותראה את הבנים שלי: כולם בדרגת אלוף לפחות... זה הנחת שלי... כשאני רואה אותם ממשיכים בדרכי.   

איך ידעת שיעקב בורח לחרן ?

  מיד הבנתי שהוא יברח. והיה ברור שילך לדוד לבן. לאן היה לו כבר ללכת? לדובאי? הוא לא יהנה שם. לניו-יורק? – רחמנא ליצלן. לאוקראינה? - זה היה עוד לפני שהרב גבאי הגיע לשם. בחרן היו לו קברי אבות – סבא תרח טמון שם, בטח ילך להשתטח שם. 

אבל שלחתי את אליפזי שלי, קצת להפחיד אותו ושלא יחשוב שהוא עובד עלי, והוא הגיע איתו לאיזה שהוא הסכם ומאז היה לי 20 שנה של שקט.   

היית בקשר עם לבן ? 

מה?! אני צריך קשרים עם הרמאי הזה?! הוא מבייש את המשפחה המכובדת שלנו עם ההתנהגות המחפירה שלו! אני חיכיתי שיעקב יחזור ואז יצאתי לקראתו. אני לא מתקרב ללבן. הוא לא ברמה שלי.   

אצלנו מתחבטים בשאלה האם כשפגשת את יעקב באמת ריחמת עליו או שלא ?  רק אתה תוכל לענות לי על זה.  

האמת שכשראיתי אותו ככה משתחווה אלי ריחמתי עליו... ורציתי להרוג אותו מתוך רחמים. נתתי לו מה שנקרא 'חיבוק דוב', ואתה יודע מה אני עושה לדובים...   

ומדוע לא רצית לתת לקבור את יעקב אבינו במערת המכפלה ? 

אדוני, עד כאן ! יש גבול לחוצפה ! הוא יקבר במערת המכפלה על גופתי המתה ! ! !   

לסיכום, איזה מסר תרצה להעביר לעם ישראל ?  

תמסור להם שיתחזקו בלימוד התורה ושמירת מצוותיה בהידור וישאירו לי את כל השאר... שתדע לך שאני הייתי בעד ההסדר של 'תורתו אומנותו'. כל אחד והאומנות שלו. כל אחד והברכה שלו. 

ואז נכנס לחדר אליפז, 'הבן של'... איך שהוא נראה כמו... טוב, התפוח לא נפל רחוק מהעץ... הוא מביט בי בפליאה ושואל את אביו: ממתי אתה משוחח עם כתבים יהודיים ??? קח את החרב ותהרוג אותו ! 

אוי, צא מזה אבא! אתה חושב שכל העולם זה החרב שלך?! קח את החרב ועשה מה שאמרתי לך!!! יש הלכה בן-אדם! הוא פונה אלי: איך כתוב אצלכם? "הלכה היא: בידוע שעשיו שונא ליעקב"... נכון? 

עזוב אותך אבא, מה אתה רוצה שיאשימו אותנו בפגיעה בתהליך השלום ? ובכלל היהודי הזה נראה עני מרוד, אין עליו שקל... נו? ואז מה? מה??? יש הלכה בן-אדם ! "עני חשוב כמת". נמלטתי משם כל עוד רוחי בי ורק כשהתרחקתי משם נזכרתי בעוד הלכה: "הבא להרגך השכם להורגו"... 

אבל האמת שלא בא לי לשבת 25 שנה בכלא על רצח אדם חף מפשע ועל פגיעה בתהליך השלום. רק אסיים בפסוק: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו...". 


ח. מ. ש.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.